Egentillverkad så kallad Horse Effigy Dance Stick, 76 centimeter lång. Hästen spelade en central roll för präriens folk. En krigare och hans häst var starkt beroende av varandra. Vid sällsynta tillfällen kunde en krigare som hade förlorat sin favorithäst i en strid hedra den genom att snida en trähäst som han då bar i ceremoniella danser. Just den här trähästen är inspirerad av en riktig trähäst som man kan titta på i en utställning om prärieindianer på the South Dakota State Historical Society.

Den här hästen är ett original och är tillverkad av hunkpapakrigaren Joseph No Two Horns omkring 1870. Träskulpturer av hästar i helkroppsform är ytterst sällsynta (endast två exemplar lär finnas) bland präriens indianer. The South Dakota State Historical Society är så stolta över den här unika hästen att de använder den i sin logga.

Liksom den riktiga hästen har min häst blivit träffad av flera gevärskulor och blöder från munnen. Den är tillverkad i björk, hästtagel, glaspärlor, möbelspik (Brass Tacks), Trade Cloth, fjäder från en skata, skinnremmar, akryl- och oljefärger.

Siouxkrigare skapad i Illustrator

Skinnleggings från bruléstammen tidigt 1800-tal, akvarell och tusch

Filtleggings, akvarell och tusch

Horse Effigy Dance Stick, akvarell

Horse Effigy Dance Stick, detalj akvarell

Horse Effigy Dance Stick, egentillverkad 1997. Den 85 centimeter långa hästpinnen är i björk och dekorerad med hästtagel, fågelfjädrar, metallpärlor, benpärlor, Trade Cloth och akrylfärg. Fjädrarna kommer från en rovfågel som hade krockat med en bil och låg bredvid en grusväg mitt inne i Cheyenne River Indian Reservation i Syd Dakota. Jag gick fram till fågel och tog några fjädrar. Detta hände under en resa på den norra prärien 1996. Ursprungligen var hästen brunlaserad (se akvarellen ovan). Eftersom jag tyckte att den då liknade en pepparkaksgubbe tog jag bort lasyren och målade den grön istället.

Hästpiska (Horse Whip), akvarell

Egentillverkad hästpiska, 40 centimeter lång

Skinnpåse som är broderad med pärlor, piggsvinstaggar och metallkoner. Inköpt på Santa Fe Indian Trading Company i staden Santa Fe i New Mexico.

Strike-a-lite bag tillverkad av Debra Montana. Inköpt i en butik i Hopi Indian Reservation Second Mesa i Arizona.

Knivfodral (Beaded Knife Holder) tillverkad av djurhud som är dekorerad (Lazy Stitches) med moderna pärlor från Tjeckoslovakien (nuvarande Tjeckien). Tjeckiska pärlor känns igen på att de har starka färger och är lika stora till skillnad från äldre så kallade fröpärlor (seed beads) från Venedig som är oregelbundna i form och dämpade i sina färger. Knivfodralet är Inköpt på Gillbert Ortega Galleries i Scottsdale i Arizona 2001. Konstnären är en kvinnlig nordcheyenne vars namn jag inte känner till. Hon är släkt med Tom Dornionis (Dominionis) som var den mest kända konstnären bland nordcheyennerna under 1970- och 80 talen.

Blackfeet tipi, akvarell efter fotografi

Blackfeet tipi, akvarell efter fotografi

Blackfeet tipi, akvarell efter fotografi

Benbröstplatta (Bone Breastplate), egentillverkad

detalj benbröstplatta

skiss i blyerts

Akvarell

Piphuvud med pojke och björn. Pipan är gjord i catlinit med blyinfattningar och kommer från pawnestammen omkring 1830. Teckningen är i akvarell och blyerts från ett fotografi.

Just den här så kallade rörpipan med en bäverfigur sägs ha tillhört Sitting Bull. Pipan är insamlad någon gång före 1881. Teckningen är i akvarell och blyerts från ett fotografi.

T-formad piphuvud med buffelskulptur i catlinit. Inköpt i butiken Sioux Trading Post 1999, Rapid City i Syd Dakota. Signerad: James Under Baggage 1992. James är en Oglala Lakota och en skicklig skulptör. Han är mest känd för sina piphuvuden med skulpterade figurer.

T-formad catlinitpipa med blyinläggningar. Inköpt 1996 på the Museum of the Plains Indians, Northern Plains Crafts, i staden Browning i Blackfeet Indian Reservation i Montana. Konstnär: Brian Wickert.

L-formad catlinitpipa inköpt i Paris 1992

T-formad catlinitpipa. Inköpt i London. Har gått i golvet så den är ihoplimmad och lite kantstött.

Egentillverkade pipskaft, det längsta är 76 centimeter

Cheyenne Tobacco Pipe Bag tillverkad någon gång på 1990-talet av en okänd konstnär. Inköpt på The Morning Star Indian Gallery i den lilla staden Cody i Wyoming 1994. Påsen är 85 centimeter lång och dekorerad med traditionella glaspärlor från Venedig.

Ledgerteckning i akvarell och tusch efter fotografi

Ledgerteckning i akvarell och tusch efter fotografi

Ledgerteckning i akvarell och tusch efter fotografi

Buffeljakt, akvarell och blyerts. 56×40 cm

akvarell och blyerts, mandanfigur

akvarell och blyerts, mandanfigurer

Skiss inför en oljemålning

skiss i blyerts

Färdig målning i akvarell och tusch

Skapad i Illustrator

skiss i blyerts

Färdig målning i akvarell och blyerts

Oljor på linneduk

skiss i blyerts

pågående akvarell

De pärlbroderade mönstren på mannens leggings, som för övrigt är väldigt ovanliga, kommer från ett fotografier på siouxen Long Dog och Sitting Bull.

Long Dog fotograferad av David Francis Barry omkring 1885. Long Dog kapitulerade tillsammans med Sitting Bulls hunkpapasiouxer i Standing Rock-reservatet 1881. Han blev dock snabbt omflyttad till ett Yanktonband.

Long Dog blev fotograferad vid flera olika tillfällen då han stolt bär på en så kallad Gunstock War Club. Det här fotografiet är taget av George W. Scott omkring 1884. Vapnet som Long Dog bär på visar att han är ledare för ett krigarsällskap (Head Akicita).

Det är en gåta att Long Dog och Sitting Bull bär på likadana leggings. Man kan först tro att det är en och samma fotograf som har tagit bilderna och har då lånat ut benkläderna som rekvisita till olika indianer som han fotograferade? Men vi vet med säkerhet att bilden på Sitting Bull fotograferades av Palmquist & Jurgens i St. Pauls i Minnesota 1884 och en av bilderna på Long Dog togs av Barry i hans atelje i Bismarck 1885. En annan detalj som ställer till det ytterligare är att präriens kvinnor, som tillverkade männens leggings med fantastiska pärlbroderier, aldrig någonsin kopierade varandras mönster.

Målning i akvarell (beskuren) och blyerts på 300 gram Cansonpapper med fin gräng, 50×40 centimeter

Gunstock War Club med tre blad från moraknivar. Liksom benbröstplattorna var inte den här typen av vapen något man gick ut i strid med utan var hellre ett tecken på vilken ställning man hade inom sitt band. Man kan grovt likna det med militärens olika gradbeteckningar. Det här egentillverkade föremålet är naturligvis inspirerat av fotografier på kända indianer som lät sig bli avfotograferade med just sådana vapen.

Spotted Eagle med sin Gunstock War Club. Han deltog i striden vid Little Bighorn sommaren 1876 och flydde sedan till Kanada tillsammans med Sitting Bull. Spotted Eagle var en sans arc-sioux och var ledare för the Holy Band. Han kapitulerade hösten 1880 vid Fort Keogh. Hans vapen finns idag förvarad i Keppler Collection.

Egentillverkad pipstoppare, 32 centimeter lång

Siouxledare skapad i Illustrator

Olja på linneduk

Mayafigur skapad i Illustrator från en originalmålning i olja

Mayafigur skapad i Illustrator från en originalmålning i olja

Mayafigur skapad i Illustrator från en originalmålning i olja

Egentillverkad benbröstplatta av en typ som användes på den södra prärien. Plattan består av 72 benpärlor som är 10 centimeter långa och 35 benpärlor som är 4 centimeter långa samt 386 metallpärlor. Alla benpärlor hålls på plats med hjälp av 38 skinnsnören från en vitfärgad djurhud och 4 bruna tjocka läderremsor. Hela konstruktionen är 34 centimeter hög och 28 centimeter bred.

Kiowakrigaren Koi-Khan-Hole poserar stolt framför fotografen William Soules kamera iklädd en magnifik benbröstplatta. Den är ovanligt stor och tillverkad av långa benpärlor som är avsågade på mitten. Man kan se hur hårpiporna är tjockare i ena änden och smala i den andra. Benbröstplattan hade ingen praktisk funktion utan var rätt och slätt en staussymbol. Den var dyr att införskaffa och användes därför enbart av ett fåtal förmögna personer inom kiowastammen.

Egentillverkad Gunstock War Club, 77 centimeter lång

Egentillverkad Gunstock War Club, 85 centimeter lång

Karta över Little Bighorn Battlefield 25 juni 1876. Akvarell och tusch

Wigwam Motel, Holbrook Arizona

Typisk zunikruka som är inköpt på Pueblo of Zuni Arts & Crafts i Zuni Indian Reservation i New Mexico. Reservatet ligger söder om staden Gallup.

Handgjord hopi-skål i traditionell stil inköpt direkt från konstnärinnan i byn Old Oraibi, Third Mesa, i Arizona. Den är tillverkad av Geraldine Sehongva som är en typisk krukmakare från hopistammen.

Acoma Pueblo, New Mexico. Kruka med ett traditionellt mönster inköpt direkt från krukmakerskan Frances Concho.

Acoma Pueblo. Byn är belägen högst upp på en så kallad Mesa med samma namn.

Acoma Pueblo, byns kyrka

Acoma Pueblo

Acoma Pueblo, ett prov på byggnadskonsten

Acoma Pueblo, hus i varma jordfärger

Originalteckningen är från omkring 1870. Den berättar hur hunkpapasiouxen Swift Dog attackerar och dödar en kråkindian. Swift Dog avbildar sig själv krigsmålad med svarta och röda streck. En skalp hänger från hästens mun, vilket kanske påvisar att han har ridit över en fiende och skalperat honom. Fienden bär en typisk kråkindiansk hårfrisyr. Även hans svart och vit randiga leggings är typiska för stammen. Min teckning är i akvarell och tusch, 34×22 cm

Denna kopia på Yellow Nose ledgerteckning som skildrar hans mest heroiska krigsbragd, nämligen då han erövrade en standarflagga i striden vid Little Bighorn sommaren 1876. Efter händelsen med flaggan red Yellow Nose vidare till Calhoun Hill och stred där. Därefter fortsatte han bekämpa soldater som flydde längs Battle Ridge. I slutet av striden blev Yellow Nose beskjuten från nära håll. Han klarade livhanken, men blev illa bränd i ansiktet och fick ett sår i pannan. Förutom flaggan erövrade Yellow Nose även tre gevär vilket framgår av teckningen. Min teckning från ett fotografi är gjord på ett utskuret ark från en 90 år gammal liggare. Akvarell, färgpennor och tusch, 34×22 cm.

Mockasiner från Rosebud Indian Reservation i Syd Dakota, 1980-talet. De är dekorerade med moderna tjeckiska pärlor i lika moderna geometriska mönster. Djurhud med sulor av råhud. Konstnärinnan heter Dorothy Little Elk, Brulé-Lakota.

Pärl- och piggsvintaggbroderad Badger Jaw Knife. Inköpt 1996 på Prarie Edge, Rapid City i Syd Dakota. Konstnär: Tisa Creek Ravenshead, minneconjou sioux från Cheyenne River Sioux Tribe.

Strike-a-lite-bag. Inköpt i Hopi Indian Reservation i Arizona, Second Mesa. Konstnär: Debra Montana. Dekorerad med metallkoner och traditionella glaspärlor i olika storlekar från Venedig i Italien.

Minisköld, inköpt i Fort Abraham Lincoln i Nord Dakota. Konstnär: Butch Thunderhawk, Standing Rock Sioux.

Målning i akvarell och blyerts, 76×57 cm, 300 gram papper med fin gräng. Målningen föreställer en cheyenne från hjortsällskapet (Elkhorn Scrapers eller Crooked Lances) räknar coup på en kråkindian. Den här akvarellmålningen är en kopia från ett fotografi på en målning i olja från 1989 och som sedan länge är såld.

Hösten 1877 fotograferade Mathew Brady höga siouxledare från Red Clouds och Spotted Tails agenturer samt några arapahoer. De hade alla kommit till Washington D. C. för att träffa den amerikanske presidenten. På Bradys fotografier kan vi se fyra oglalaledare som bär på stora kors som hänger ner över brösten från snusnäsdukar. Länge har man trott att dessa kors var ett tecken på ägarnas personliga fåfänga och inte hade någon djupare betydelse. Men på senare tid har man börjat tänka om i denna fråga. Mycket tyder på att korsen ändå hade en speciell betydelse i siouxernas kultur. Man tror nu att korsen var ett tecken på ledarstatus som man ville förmedla den till de amerikanska ledarna. På bilden ser vi sittande i den främre raden Little Wound, Iron Crow och He Dog bära var sitt kors. Den fjärde siouxen var Young-Man-Afraid-Of-His-Horses. Han finns inte med på den här bilden.

Mathew Brady tog fyra gruppfotografier på indianerna som besökte den amerikanska huvudstaden 1877. Stående i bakgrunden: George Sword, Good Voice, okänd, Ring Thunder, Little Hawk, White Tail, Young Spotted Tail och Hollow Horn Bear (alla utom Sword brulér). Sittande i förgrunden: Yellow Bear, Red Cloud, Big Road, Little Wound och Young-Man-Afraid-Of-His-Horses (alla oglalas).

Här ser vi Young-Man-Afraid-Of-His-Horses i förstoring från det föregående fotografiet. Korset han bär är högst troligt tillverkad av en indian från en plåt av nysilver. Både i Pine Ridge- och Rosebudreservaten fanns det handelsposter som sålde nysilverplåtar för mellan en och en halv dollar till 2 dollar per halvkilot.

David F. Barry tog den här bilden på Young-Man-Afraid-Of-His-Horses. Denne sioux var en klassisk reservatindian och ledare för ett band som hette Hunkpatila. Det här fotografiet på honom togs omkring 1890 och vi kan konstatera att han fortfarande bär på sitt kors.

Blyertsteckning (detalj) inspirerad av Young-Man-Afraid-Of-his-Horses kors. När skiftet från silver till nysilver ägde rum ändrades även handelsmönstret. Nu började handelsmännen sälja nysilver som tunn plåt eller smala remsor. Så då kunde indianerna tillverka egna kors med de Mexikanska korsen som förlagor.

Little Robe stående och White Horse sittande. Båda två är sydcheyenner och bär på egentillverkade kors i nysilver. Vi känner till att silverkors i olika utföranden och storlekar var populära handelsvaror bland Nordamerikas indianer på 1800-talet. När handelsmän började etablera sig på prärien upphörde handeln med dyra silverföremål och gick istället över till det billigare nysilvret som var en legering av koppar, zink och nickel. Silverkorsen tillverkades i Mexiko som sedan såldes till kiowa-, comanche och apacheindianerna. Dessa stammar sålde sedan korsen vidare till cheyenner och arapahoer i norr.

Sioux med kors, målning i akvarell, gouach och blyerts. Denna akvarell är förstås inspirerad av de olika sioux- och cheyenneledare som bar kors i nysilver när de lät sig bli avfotograferade i slutet av 1800-talet.

Blyertsskiss som visar Joseph No Two Horns